Czy Bruksela skaże silniki spalinowe na śmierć?
2021-07-13 09:57 | POPiHN/SDCMKomisja Europejska ogłosi 14 lipca nowe limity emisji CO2 dla pojazdów. Według kuluarowych plotek rozważany jest radykalny scenariusz przewidujący redukcję o 60 proc. dla nowych samochodów do 2030 roku i o 100 proc. do 2035. Byłby to wyrok śmierci wydany na silniki spalinowe, a koszty społeczne tej decyzji będą gigantyczne – ostrzega Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).
Przemysł nie jest gotowy
Jak to wszystko ma się odbyć, jakie będą konsekwencje gospodarcze i społeczne takiej decyzji – oto pytania, na które nikt jeszcze nie udzielił odpowiedzi. Z całą pewnością wiadomo, że byłoby to prawdziwe trzęsienie ziemi, a straty choć trudne do oszacowania, będą z pewnością olbrzymie. Przestawienie przemysłu w całości na tory elektromobilności kosztować będzie kolosalne pieniądze, jakimi przedsiębiorstwa nie dysponują. A im mniej czasu dostaną na przeprowadzenie takiej transformacji, tym koszty będą wyższe.
– Wprowadzenie w życie najbardziej radykalnego z rozpatrywanych scenariuszy byłoby prawdziwą katastrofą dla całego europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, w tym również polskich fabryk. W Polsce produkowane są zarówno kompletne jednostki napędowe, ale również szereg komponentów: tłoki, tuleje cylindrowe, zawory, panewki itd. Cała ta produkcja, która ma często kilkudziesięcioletnie tradycje i reprezentuje najwyższy światowy poziom, musiałaby ulec likwidacji. Przestawienie zakładów w tak krótkim czasie na produkcję związaną z technologią elektromobilności jest zwyczajnie niemożliwe. Trzeba więc powiedzieć jasno: ludzie stracą pracę i to zarówno ci, którzy pracowali bezpośrednio przy produkcji, jak również pracownicy firm działających w gospodarczym ekosystemie, który stworzył się wokół zakładów produkcyjnych – tłumaczy Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający SDCM.
Europejski Instytut Związków Zawodowych ETUI podaje dane, które pokazują możliwe konsekwencje zaostrzenia norm w najostrzejszym wariancie. Transformacja energetyczna i całkowite odejście od węgla, które uznawane jest za krok niezbędny, ale bardzo kosztowny, dotknie 0,015 proc. miejsc pracy w Europie. Tymczasem branża motoryzacyjna zatrudnia aż 6 proc. europejskich pracowników. Spośród 3,9 mln osób zatrudnionych w sektorze motoryzacyjnym blisko milion pracuje przy produkcji związanej z konwencjonalnymi układami napędowymi. Ludzie ci będą musieli się przekwalifikować, uzyskać zupełnie nowe umiejętności, co wymaga nie tylko znacznych nakładów finansowych, ale i czasu.
Infrastruktura dopiero w planach
Komunikacyjnie wykluczeni
Następną ważną kwestią, której jak się wydaje, nie bierze pod uwagę Komisja Europejska, jest siła nabywcza społeczeństw poszczególnych państw członkowskich. O ile można sobie wyobrazić szybkie upowszechnienie elektromobilności w najzamożniejszych krajach, o tyle w tych, które są na dorobku jest to zupełnie nierealne.
Polecamy
Orlen wraca z promocją – tańsze tankowanie i ładowanie
Już od piątku 26 kwietnia Orlen proponuje uczestnikom programu Vitay dobrze znaną promocję na tankowanie i ładowanie na stacjach sieci.
2024-04-25 / 12:40 | Z kraju
Nowa strategia spółki paliwowej na lata 2024-2028
Grupa Unimot ogłosiła 24 kwietnia nową strategię na lata 2024-2028. Zakłada w niej umocnienie pozycji, dalsze zwiększanie udziału w rynku, a do 2028 r. wzrost EBITDA do poziomu 690 mln zł.
2024-04-25 / 09:50 | Z kraju
Zmiana kierunków importu LPG
Przedstawiciele Unimotu podczas konferencji prasowej poinformowali, że spółka przygotowuje się do zabezpieczenia i dywersyfikacji dostaw LPG w związku z wejściem w życie sankcji na rosyjski LPG pod koniec roku.
2024-04-25 / 09:25 | Rynek LPG
Pozostałe aktualności
Węgierski rząd daje dystrybutorom paliw dwa tygodnie na obniżenie cen
Władze w Budapeszcie już kilka dni temu komunikowały, że nie wykluczają interwencji dotyczącej cen paliw. W środę zażądały od sprzedawców detalicznych obniżenia cen paliw do średniej regionalnej. Firmy mają na to dwa tygodnie.
2024-04-25 / 12:45 | Ze świata
Oktan Energy rozbuduje infrastrukturę w swojej bazie
Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie opublikował decyzję dotyczącą budowy rurociągów na terenie Bazy Oktan Energy w Szczecinie.
2024-04-25 / 09:56 | Z kraju
Unijne plany wodorowe potrzebują dotacji
Kraje europejskie będą musiały zaoferować przedsiębiorstwom energetycznym dotacje i wsparcie regulacyjne w zakresie produkcji wodoru ze źródeł odnawialnych, aby umożliwić przejście na czyste paliwa, stwierdzili w środę menedżerowie sektora energetycznego.
2024-04-25 / 09:52 | Ze świata
Dobre wyniki norweskiej firmy
Equinor ogłosił wyniki za pierwszy kwartał 2024 roku. Skorygowany dochód operacyjny wyniósł 7,53 mld USD. Spółka osiągnęła 7,68 mld USD zysku operacyjnego, a zysk netto w wyniósł 2,67 mld USD.
2024-04-25 / 09:42 | Ze świata
OPEC oferuje Namibii pomoc w wydobyciu węglowodorów
Sekretarz Generalny OPEC obiecał Namibii wsparcie w zagospodarowaniu odkrywkowych złóż ropy naftowej, co można odczytać jako zaproszenie tego kraju do OPEC.
2024-04-25 / 09:40 | Ze świata
Forum Paliw Gazowych trwa w Warszawie
Forum Paliw Gazowych to wydarzenie, podczas którego spotykają się dystrybutorzy LPG, firmy logistyczne, producenci zbiorników, wyposażenia i armatury dla sektora paliw płynnych oraz przedstawiciele administracji.
2024-04-25 / 09:37 | Rynek LPG