Czy Bruksela skaże silniki spalinowe na śmierć?
2021-07-13 09:57 | POPiHN/SDCMKomisja Europejska ogłosi 14 lipca nowe limity emisji CO2 dla pojazdów. Według kuluarowych plotek rozważany jest radykalny scenariusz przewidujący redukcję o 60 proc. dla nowych samochodów do 2030 roku i o 100 proc. do 2035. Byłby to wyrok śmierci wydany na silniki spalinowe, a koszty społeczne tej decyzji będą gigantyczne – ostrzega Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).
Przemysł nie jest gotowy
Jak to wszystko ma się odbyć, jakie będą konsekwencje gospodarcze i społeczne takiej decyzji – oto pytania, na które nikt jeszcze nie udzielił odpowiedzi. Z całą pewnością wiadomo, że byłoby to prawdziwe trzęsienie ziemi, a straty choć trudne do oszacowania, będą z pewnością olbrzymie. Przestawienie przemysłu w całości na tory elektromobilności kosztować będzie kolosalne pieniądze, jakimi przedsiębiorstwa nie dysponują. A im mniej czasu dostaną na przeprowadzenie takiej transformacji, tym koszty będą wyższe.
– Wprowadzenie w życie najbardziej radykalnego z rozpatrywanych scenariuszy byłoby prawdziwą katastrofą dla całego europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, w tym również polskich fabryk. W Polsce produkowane są zarówno kompletne jednostki napędowe, ale również szereg komponentów: tłoki, tuleje cylindrowe, zawory, panewki itd. Cała ta produkcja, która ma często kilkudziesięcioletnie tradycje i reprezentuje najwyższy światowy poziom, musiałaby ulec likwidacji. Przestawienie zakładów w tak krótkim czasie na produkcję związaną z technologią elektromobilności jest zwyczajnie niemożliwe. Trzeba więc powiedzieć jasno: ludzie stracą pracę i to zarówno ci, którzy pracowali bezpośrednio przy produkcji, jak również pracownicy firm działających w gospodarczym ekosystemie, który stworzył się wokół zakładów produkcyjnych – tłumaczy Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający SDCM.
Europejski Instytut Związków Zawodowych ETUI podaje dane, które pokazują możliwe konsekwencje zaostrzenia norm w najostrzejszym wariancie. Transformacja energetyczna i całkowite odejście od węgla, które uznawane jest za krok niezbędny, ale bardzo kosztowny, dotknie 0,015 proc. miejsc pracy w Europie. Tymczasem branża motoryzacyjna zatrudnia aż 6 proc. europejskich pracowników. Spośród 3,9 mln osób zatrudnionych w sektorze motoryzacyjnym blisko milion pracuje przy produkcji związanej z konwencjonalnymi układami napędowymi. Ludzie ci będą musieli się przekwalifikować, uzyskać zupełnie nowe umiejętności, co wymaga nie tylko znacznych nakładów finansowych, ale i czasu.
Infrastruktura dopiero w planach
Komunikacyjnie wykluczeni
Następną ważną kwestią, której jak się wydaje, nie bierze pod uwagę Komisja Europejska, jest siła nabywcza społeczeństw poszczególnych państw członkowskich. O ile można sobie wyobrazić szybkie upowszechnienie elektromobilności w najzamożniejszych krajach, o tyle w tych, które są na dorobku jest to zupełnie nierealne.
Polecamy
Prezes Orlen Południe odwołany
Rada nadzorcza Orlen Południe podjęła 18 kwietnia uchwałę w sprawie odwołania Marcina Reja z funkcji prezesa spółki.
2024-04-19 / 13:46 | Z kraju
Powrócą sankcje naftowe na Wenezuelę
W środę administracja USA oświadczyła, że nie przedłuży wygasającej w czwartek licencji, która w znacznym stopniu złagodziła wenezuelskie sankcje naftowe. Tego samego dnia wydała tylko zastępczą licencję, dającą firmom 45 dni na zakończenie działalności i transakcji w Wenezueli.
2024-04-19 / 09:54 | Ze świata
Niechętnie rezygnujemy z samochodów z silnikiem diesla
Spadek krajowej sprzedaży diesli w Polsce jest czterokrotnie wolniejszy niż w całej Unii Europejskiej i wynosi jedynie 4,2 proc w ujęciu rok do roku – podaje dziennik "Rzeczpospolita". Tempo spadku rejestracji samochodów benzynowych w Polsce jest natomiast blisko dwukrotnie szybsze niż średnia unijna.
2024-04-19 / 09:28 | Z kraju
Prokuratura bada wiele spraw dotyczących Orlenu
Prokuratura Krajowa poinformowała Polską Agencję Prasową, że w kwestii Orlenu badane są m.in. fuzja z Lotosem i zbycie 30 proc. udziałów na rzecz spółki Saudi Aramco, podejrzenia zaniżania cen paliw oraz niegospodarności w związku z procesem połączenia z PGNiG S.A. Wątków związanych z płockim koncernem jest jednak wiele więcej.
2024-04-19 / 09:26 | Z kraju
Pozostałe aktualności
Może powstać podwodny ropociąg na Morzu Kaspijskim
Kazachstan zabiega o dywersyfikację szlaków eksportu ropy i chce zbudować rurociąg na dnie Morza Kaspijskiego.
2024-04-19 / 09:59 | Ze świata
Nowe firmy transportują rosyjską ropę do Indii
Rejestracja przewoźników morskich w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Hongkongu jest relatywnie łatwa, dlatego spedytorzy objęci sankcjami są szybko zastępowani nowymi.
2024-04-19 / 09:57 | Ze świata
Wstrzymane wydobycie ropy w Kazachstanie
Ze względu na podnoszący się poziom wody zamknięto już ponad 600 odwiertów produkcyjnych w Aktobe i Atyrau w Kazachstanie.
2024-04-19 / 09:56 | Ze świata
Fuzji Orlenu z Lotosem nie da się cofnąć
W czwartek na antenie TVP Info minister aktywów państwowych Borys Budka ocenił, że wycofanie się z fuzji Orlenu z Lotosem jest obecnie niemożliwe.
2024-04-19 / 09:50 | Z kraju
W pobliżu Naftoportu PERN chce budować terminal chemiczny
Prezes PERN Mirosław Skowron przekazał w czwartek, że spółka planuje budowę terminala chemicznego na terenach w pobliżu Naftoportu.
2024-04-19 / 09:48 | Z kraju
Kontrolerzy NIK sprawdzą dokumentację fuzji Orlenu i Lotosu
Kontrolerzy Najwyższej Izby Kontroli (NIK) weszli w czwartek do Orlenu, aby sprawdzać dokumentację związaną z fuzją Lotosu i Orlenu – poinformowała Polska Agencja Prasowa. Działania NIK są dalszym ciągiem kontroli związanej z bezpieczeństwem paliwowym.
2024-04-19 / 09:42 | Z kraju