Centrum prasowe

Barter inwestuje w rozbudowę terminala w Sokółce

e-petrol.pl
2014-08-11 / 12:51
Barter inwestuje w rozbudowę terminala w Sokółce

Barter SA rozpoczął rozbudowę swojego terminala przeładunkowego w Sokółce. Dzięki inwestycji spółka będzie w stanie świadczyć zewnętrzne usługi transportowe w kierunku wschodnim – na rynki krajów byłego WNP i Azji.

Do tej pory terminal przeznaczony był głównie na wewnętrzne potrzeby Barteru-do przeładunków i  magazynowania  węgla, gazu i nawozów.  

- Dzięki rozbudowie będziemy mogli poszerzyć ofertę o przeładunki towarów masowych np. stali, drewna, cementu, zrębka czy soli dla klientów zewnętrznych – mówi prezes spółki Bogdan Rogaski. - Dysponując odpowiednią infrastrukturą, taborem, sprzętem i doświadczonym personelem już teraz jesteśmy w stanie wykonać zlecenia taniej i szybciej niż inne terminale. 

Jeszcze w październiku 2013 r. Barter uzyskał licencję przewoźnika kolejowego,  a w tym roku zakupił drugą lokomotywę do przewozu towarów masowych i  uruchomił własny szerokotorowy transport kolejowy. W ramach pierwszego etapu rozbudowy terminala, w marcu 2014 rozpoczęły się prace przy rozbudowie bocznicy kolejowej. 

- Przedsięwzięcie obejmuje budowę czterech torów – dwóch szerokich o długości 420 i 450 m  i dwóch o europejskim rozstawie, o długości 480 i 500 m – a także wagi kolejowej i infrastruktury, m.in. wodociągowej, oświetleniowej oraz sieci hydrantowej – opowiada Tomasz Mojżyk, dyrektor operacyjny Barter SA. 

Dotychczas wykonano prace ziemne obejmujące niwelację gruntu i budowę kolektorów sieci odwadniającej oraz ułożono tory na odcinku ok. 150 metrów - w tym 4 rozjazdy i skrzyżowanie. Obecnie przygotowywane są kolejne rozjazdy i podbicie toru szerokiego. Zakończenie tego etapu inwestycji planowane jest na jesień tego roku. Dotychczasowe nakłady inwestycyjne Barteru to 8,5 mln zł, finansowane  ze środków własnych firmy. 
- Po zakończeniu budowy bocznicy będziemy w stanie dodatkowo przyjąć do przeładunku nawet 5000 wagonów miesięcznie – zapowiada Tomasz Mojżyk.  

– Ale nie tylko: rozbudowa otwiera przed nami perspektywy na przeładunki innych towarów i oznacza zmniejszenie kosztów operacyjnych poprzez skrócenie dróg komunikacji wewnętrznej, ważenie wagonów we własnym zakresie, przyśpieszenie przeładunków. Słowem – zwiększy naszą  konkurencyjność zarówno w zakresie wykonywanych usług, jak i towarów, które importujemy.

Atutem Barteru jest też własna placówka akcyzowo-celna, zatrudniająca licencjonowanych agentów, która realizuje obsługę celną, akcyzową i spedycyjną spółki.  

- Przy dużym regularnym obrocie międzynarodowym opłaty za te usługi stanowią znaczną kwotę – mówi Bogdan Rogaski. – Spółka dysponuje gwarancjami tranzytowymi, akcyzowymi, zabezpieczenia długu celnego. Może świadczyć usługi celno-spedycyjne na różne towary w tym akcyzowe, nawet w procedurze uproszczonej, z możliwością rozliczenia podatku VAT w deklaracji. Dla przewoźnika kolei szerokotorowej i drogowego to duży plus w pozyskiwaniu klientów.  

W ramach kolejnego etapu inwestycji Barter zamierza rozbudować istniejącą bazę przeładunkowo – magazynową. Obecnie spółka stara się o pozwolenie na budowę hali magazynowej o powierzchni 30 tys. m.kw. W planach jest też budowa placu składowego, rampy załadunkowej i wyładunkowej. Szacunkowy koszt całej inwestycji wyniesie ok. 38 mln zł. 

- Docelowo w Sokółce chcemy stworzyć tzw. terminal intermodalny, przystosowany do obsługi ładunków kontenerowych przewożonych transportem kombinowanym, m.in. kolejowym i drogowym – dodaje Bogdan Rogaski. -  Już otrzymujemy zapytania od klientów z Europy Zachodniej, dotyczące przeładunku tranzytowego z toru europejskiego na tor szeroki. Terminal  umożliwiałby także przeładunek z samochodów ciężarowych na  szeroki tor i dalszy ich transport na wschód Europy i do Azji. Terminal intermodalny będzie też obsługiwał przesyłki kontenerowe klientów z woj. podlaskiego. 

Zwiększeniem ruchu kolejowego i wzrostem przepustowości kolejowych przejść na Podlasiu, zwłaszcza w kontekście współpracy handlowej z Azją zainteresowane są także władze samorządowe województwa podlaskiego. 

-W tej sprawie planowane jest spotkanie władz lokalnych z podlaskimi importerami, przedstawicielami przeładunkowych terminali granicznych, PKP Cargo i prywatnymi przewoźnikami kolejowymi – dodaje prezes Rogaski. – Chcemy przekonać władze, że ogromną szansą rozwoju województwa jest wykorzystanie jego położenia geograficznego poprzez stworzenie i wdrożenie długofalowej koncepcji rozwoju infrastruktury szerokotorowej na terenie poszczególnych powiatów Podlasia, a w szczególności sokólskiego oraz białostockiego. Przejście kolejowe w Kuźnicy Białostockiej dzięki rozbudowie terminali przeładunkowych wokół przejścia i modernizacji torów kolejowych na odcinku Białystok – Warszawa  może konkurować pod względem przewożonej masy towarowej z przejściem w Małaszewiczach, gdzie jest najbliższy terminal modalny. Do ogromna szansa dla naszego województwa, która nie może być zmarnowana.
Słowa kluczowe: Barter, Sokółka, terminal
Najnowsze wiadomości

e-petrol.pl: benzyna i olej napędowy w cenie poniżej 7 zł za litr


2022-08-12

Polska importuje ropę gatunku Murban


2022-08-12

Prezydent Nigerii odmawia zgody na sprzedaż aktywów Exxon Mobil


2022-08-12

Cena benzyny w Czechach po raz pierwszy od prawie pół roku spadła poniżej 42 koron


2022-08-12

Europa Zachodnia ma małe zapasy oleju napędowego


2022-08-12

Lukoil przejmuje udziały od Eni


2022-08-12

Exxon przyspiesza w obszarze handlu


2022-08-12

Szacunkowe wyniki Unimotu za II kwartał 2022 r.


2022-08-12

W ostatnich latach Unipetrol zmniejszył swoją zależność od rosyjskiej ropy poniżej 50 proc.


2022-08-12

MAE szacuje wyższy popyt na ropę, a OPEC niższy


2022-08-12

Stawki frachtu tankowców z USA do Europy najwyższe od 2 lat


2022-08-11

KOWR nie skorzystał z prawa nabycia akcji połączeniowych PKN Orlen


2022-08-11

MOL przelał opłatę za tranzyt ropy "Przyjaźnią”


2022-08-11

Akcje Lotosu zostaną wykluczone z giełdowego obrotu


2022-08-11

Kazachstan wznawia wydobycie ropy na niedawno zamkniętym złożu Kashagan


2022-08-11

Ekopol zwiększył przychody w II kwartale


2022-08-11

Departament Energii USA podniósł prognozę cen ropy Brent


2022-08-11

OPEC+ ma największy wzrost produkcji od pięciu miesięcy


2022-08-11

GreenWay w cztery lata postawi 1,5 tys. punktów ładowania


2022-08-11

e-petrol.pl: cenowe tąpnięcie na stacjach


2022-08-10

Węgry, Słowacja i Czechy bez ropy z Rosji


2022-08-10

Chiny obniżą ceny detaliczne benzyny i oleju napędowego


2022-08-10

Rośnie liczba pojazdów elektrycznych


2022-08-10

Evonik zastępuje do 40 proc. gazu ziemnego w swoich niemieckich zakładach


2022-08-10

ADAC - benzyna o wiele za droga


2022-08-10

Indie potroją import rosyjskich produktów naftowych


2022-08-10

Glencore zanieczyszczał statki w Singapurze chlorkami


2022-08-10

Czy Europa Południowa potajemnie kupuje rosyjską ropę?


2022-08-10

Kazachstan będzie musiał szukać alternatywnych tras do eksportu ropy


2022-08-10

Amerykańska ropa dotarła do Rostocku


2022-08-10

Morze Północne potrzebuje inwestycji w nowe projekty naftowe i gazowe


2022-08-10