Elektromobilność

Strategiczny temat wodoru

e-petrol.pl
2020-09-04 / 09:34
Strategiczny temat wodoru

PKN Orlen zdaje sobie sprawę z tego, że wodór to paliwo przyszłości, dlatego spółka nie chce czekać na wodór z OZE i na początek planuje wykorzystać wodór odpadowy z procesów petrochemicznych. W ocenie Jacka Smyczyńskiego, eksperta ds. paliw alternatywnych PKN Orlen, który wystąpił podczas panelu "Era wodoru" na XII Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach, zmiany na tym rynku trzeba rozpocząć już teraz.

Rozważając kwestię perspektyw rozwojowych w Orlenie w zakresie wykorzystania wodoru w energetyce, ze szczególnym uwzględnieniem transportu, Jacek Smyczyński zaznaczył, że w ciągu 10 lat koncern stawia na zbudowanie systemu wodorowego, zwłaszcza opartego na transporcie drogowym i kolejowym. Ekspert podkreślił też, że temat wodoru w Orlenie, ma charakter strategiczny i w krótkiej perspektywie, nie musi być do końca biznesowy.  Na razie Orlen skupia się na inwestycjach. W Trzebini, we Włocławku i Płocku budowane są huby wodorowe, które będą mogły dostarczać wodór o odpowiedniej jakości dla branży automotive na rynek już pod koniec 2021 r. Dwa następne zostaną uruchomione w 2022 r. 

W rozwój programu wodorowego zaangażowana jest także Grupa Lotos, która ma pilotażowy projekt Pure H2. To instalacje oczyszczania, dystrybucji i tankowania wodoru. Dwie stacje mają powstać w Gdańsku i Warszawie, aby Lotos mógł zebrać doświadczenie w branży. Lotos podpisał też list intencyjny z Toyotą o budowie sieci stacji patronackich. Podpisał również listy z Gdynią, Tczewem i Wejherowem, gdzie pojawi się flota autobusów na ten gaz i rozmawia o współpracy z kolejnymi samorządami.
Polecamy
Polecamy
Stwórz ekonomiczny biznes - uruchom stację paliw

Stwórz ekonomiczny biznes - uruchom stację paliw »