Rynek paliw w Polsce

Jak wyglądał przemysł i handel naftowy w 2021 roku?

e-petrol.pl
2022-04-21 / 12:38
Jak wyglądał przemysł i handel naftowy w 2021 roku?

W środę Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego przedstawiła raport roczny, z którego wynika, że w 2021 r. zużycie paliw transportowych w Polsce, mimo rosnących cen, zwiększyło się o 7 proc. w stosunku do 2020 r.

Podczas prezentacji danych zawartych w raporcie rocznym powiedziano, że cały sektor paliw płynnych zanotował dodatnią dynamikę wzrostu sprzedaży na podobnym poziomie, jak same paliwa transportowe. POPiHN zaznaczył, że największe przyrosty wolumenowe notowano w sprzedaży oleju napędowego i benzyn silnikowych. Procentowo największy wzrost uzyskała sprzedaż paliwa lotniczego Jet. Ten rynek stopniowo powracał do poziomów sprzed pandemii.

- W 2021 r. popyt krajowy na paliwa płynne został w całości zaspokojony i nie notowano przypadków zawirowań na rynku. Zdarzały się jednak sytuacje niepokojące, jak przerwy techniczne w dostawach ropy rurociągiem „Przyjaźń”, trudności w pozyskaniu odpowiedniej ilości biokomponentów, czy okresowe niedogodności związane z ich certyfikacją – podkreślił prezes-dyrektor generalny POPiHN Leszek Wiwała.

POPiHN podał, że w 2021 roku do Polski sprowadzono 12,3 mln m sześc. paliw, czyli o prawie 2,5 mln m sześc. więcej niż w 2020 r. Krajowa produkcja paliw płynnych w 2021 r. wyniosła 27,2 mln m sześc. Polskie rafinerie przerobiły 24,8 mln ton ropy naftowej - o 4 proc. mniej niż przed rokiem. Około 61 proc. przerabianej ropy stanowiła ropa typu REBCO. Pozostałe dostawy (39 proc.) pochodziły z Arabii Saudyjskiej, Nigerii, Norwegii, Kazachstanu, Iraku i USA.

Z danych POPiHN wynika też, że sieć stacji paliw, obejmująca punkty ogólnodostępne, sprzedające co najmniej benzyny silnikowe i olej napędowy, liczyła na koniec ubiegłego roku 7852 stacji, co oznacza wzrost o 113 stacji w porównaniu do danych z końca 2020 r.

Podczas konferencji dyrektor ds. analiz rynku paliw POPiHN Krzysztof Romaniuk powiedział, że organizacja przewidywała wzrosty cen detalicznych paliw silnikowych na 2021 r., jednak dynamika wzrostów cen zarówno w hurcie jak i detalu była wyższa niż prognozowana, co było powodem większego zużycia paliw transportowych na świecie, przy ograniczonej podaży. Romaniuk zaznaczył też, że szybko i stale rosnące ceny na stacjach powodowały, że ich operatorzy chcąc podtrzymać wolumen sprzedaży musieli redukować swoje marże.

W trakcie prezentacji podjęto też kwestię zielonego transportu, która pozostaje jednym z głównych celów unijnej polityki klimatycznej. Przypomniano, że narzędzia do realizacji tego zamierzenia, takie jak zakaz produkcji aut osobowych i dostawczych z silnikami spalinowymi, wysokie opodatkowanie paliw kopalnych oraz objęcie sektora transportu europejskim systemem handlu emisjami, zostały zaprezentowane w pakiecie propozycji legislacyjnych „Fit for 55”.

Krzysztof Romaniuk podkreślił, że pogodzenie celów klimatycznych z zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego i poszanowaniem interesu konsumentów, stanowi wyzwanie, z którym musi się zmierzyć również branża paliwowa, bowiem kolejne etapy wdrażania niskoemisyjnego transportu wymagają ogromnych nakładów finansowych.

Wpływ najważniejszych wydarzeń na polski rynek paliwowy został opisany w kolejnym raporcie POPiHN „Przemysł i handel naftowy 2021”, który będzie dostępny na stronie internetowej organizacji, a nagranie z czwartkowego webinaru można obejrzeć na stronie: https://pap-mediaroom.pl/
Słowa kluczowe: konsumpcja paliw, POPiHN
Polecamy
Ze świata
Ropa na giełdzie w Londynie w cenie poniżej 100 USD za baryłkę

Ropa na giełdzie w Londynie w cenie poniżej 100 USD za baryłkę »

Podaj adres e-mail, aby zapisać się do codziennego newslettera.
Średnie ceny paliw w polskich rafineriach
Aktualizacja Pb 98 Pb 95 ON OPL
2022-07-07 7435,00 6855,40 6972,60 5796,80
Ceny netto [PLN/m3] w temperaturze referencyjnej 15 st. C, zawierają podatek akcyzowy i opłatę paliwową.
Średnia cena wyliczana na dzień publikacji danych.

Najnowsze wiadomości

Exxon dostarczył paliwo SAF na Singapur-Changi

Exxon dostarczył paliwo SAF na Singapur-Changi

USA zaostrzają sankcje wobec Iranu

USA zaostrzają sankcje wobec Iranu


Nowy format Orlen w Ruchu


2022-07-07

Ukradł paliwo i uciekał przed właścicielem stacji


2022-07-07

Amic Energy doposaża stacje paliw


2022-07-06

Policja zatrzymała seryjnego złodzieja paliw


2022-07-05

Promocje na rynku paliw mogą wyhamować inflację


2022-07-05

Mniej rejestracji nowych samochodów


2022-07-05

Decyzje o połączeniu spółek Orlenu i Lotosu zapadną 20-21 lipca


2022-07-05

PGNiG w I półroczu br. przyjęło więcej ładunków LNG


2022-07-04

Tańsze tankowanie na stacjach Moya


2022-07-04

Zmiany w zarządzie Anwim S.A.


2022-07-04

Węgry mają kłopot ze znalezieniem zamiennika rosyjskiej ropy


2022-07-07

Zmarł Sekretarz Generalny OPEC Mohammed Barkindo


2022-07-06

Ropa z rezerw amerykańskich opuszcza USA


2022-07-06

Norwescy robotnicy naftowi i gazowi kończą strajk


2022-07-06

Globalny wzrost cen energii zaczyna ograniczać popyt


2022-07-06

Jak zredukować niedobory paliw?


2022-07-06

Saudi Aramco podnosi ceny ropy na sierpień dla Azji i Europy


2022-07-06

Liczba platform wiertniczych najwyższa od dwóch lat


2022-07-06

Cena ropy może spaść do 65 dolarów za baryłkę?


2022-07-06

Chorwacja zamraża ceny paliw


2022-07-05

Norwescy robotnicy naftowi i gazowi rozpoczynają strajk


2022-07-05

Embargo na mieszanki z rosyjską ropą


2022-07-05

Brytyjskie MON nie kupi rosyjskiej ropy


2022-07-05

OPEC+ musi produkować więcej ropy


2022-07-05

Sankcje podniosą ceny ropy do 380 USD za baryłkę


2022-07-04

Norwescy nafciarze zapowiadają strajk


2022-07-04

Polska wnioskuje o cła importowe na ropę z Rosji


2022-07-04

Libijska ropa trafia do Europy


2022-07-04

Ugaszono pożar w rafinerii Mongstad w Norwegii


2022-07-04

Podatek za kilometry przejechane własnymi samochodami


2022-07-04

Koniec strajku w rafinerii Exxon we Francji


2022-07-04

Exxon może podwoić zysk


2022-07-04

UE obawia się limitu cenowego ropy


2022-07-04

Waszyngton i sojusznicy nie ubezpieczą rosyjskich tankowców


2022-07-04