Grupa Lotos zawarła w styczniu ze spółką Unimot Investments umowy przedwstępne, obejmujące m.in. zbycie 100 proc. akcji w Lotos Terminale. Szacowane zaangażowanie Unimotu w transakcję ma wynieść co najmniej 450 mln zł. Zarząd spodziewa się pozytywnych skutków finansowych wynikających z reorganizacji dla grupy w najbliższych kilkunastu miesiącach.
W komunikacie wyjaśniono, że celem procesu reorganizacji grupy jest przygotowanie Unimotu do zarządzania nowymi aktywami i utrzymanie statusu niezależności poszczególnych rodzajów działalności (w szczególności działalności związanej z magazynowaniem paliw i działalności importowej) poprzez ich prowadzenie w ramach kontrolowanych, ale działających jako odrębne podmioty gospodarcze spółek celowych.
Unimot zamierza w pierwszym etapie m.in. zaprzestać z dniem 30 czerwca 2022 r. prowadzenia działalności w zakresie importu paliw ciekłych oraz wytwarzania paliw ciekłych (w zakresie LPG) w ramach posiadanych koncesji OPZ i WPC a następnie kontynuować tę działalność począwszy od dnia 1 lipca 2022 r. poprzez swoją spółkę zależną Unimot Paliwa, która posiada już wymaganą w tym zakresie koncesję OPZ oraz zamierza pozyskać stosowną koncesję WPC.
Zaprzestania prowadzenia działalności OPZ i WPC dla grupy Unimot będzie skutkowało ograniczeniem obowiązku utrzymywania zapasu obowiązkowego paliw płynnych przez okres od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 30 czerwca 2023 roku, co spowoduje zmniejszenie kosztów magazynowania paliw w tym okresie. Unimot zaznaczył, że przeniesienie aktywów i działalności operacyjnej do Unimot Paliwa uzależnione jest od uzyskania interpretacji podatkowej.