Rynek paliw w Polsce

Fuzja PKN Orlen i Grupy Lotos na ostatniej prostej

e-petrol.pl
2022-06-09 / 09:47
Fuzja PKN Orlen i Grupy Lotos na ostatniej prostej

PKN Orlen finalizuje fuzję z Grupą Lotos - zapewnił o tym w komunikacie prasowym Daniel Obajtek, prezes płockiego koncernu i dodał, że proces jest realizowany zgodnie z planem.

PKN Orlen i Grupa Lotos uzgodniły już i podpisały plan połączenia, które nastąpi poprzez przeniesienie majątku Grupy Lotos do PKN Orlen. W zamian za akcje Grupy Lotos akcjonariusze gdańskiej spółki otrzymają akcje powiększonego PKN Orlen. Warunkiem niezbędnym do finalizacji transakcji będzie zgoda dotycząca parytetu wymiany oraz pozostałych warunków połączenia wyrażona przez akcjonariuszy obydwu spółek podczas Walnych Zgromadzeń, które mają się odbyć na przełomie lipca i sierpnia.

- Z determinacją realizujemy proces połączenia PKN Orlen i Grupy Lotos, który jest konieczny z punktu widzenia obu firm i ich klientów, a także polskiej gospodarki. Oczekujemy, że Komisja Europejska wkrótce wyda pozytywną decyzję w tej sprawie. Budowa silnego koncernu multienergetycznego to dziś standard w Europie. Tak działają najwięksi gracze na rynku i my chcemy być wśród nich. Fuzja gwarantuje nam wejście do pierwszej ligi europejskich firm paliwowo-energetycznych. Staniemy się ważniejszym partnerem biznesowym z mocniejszą pozycją w negocjacjach handlowych. To ważne szczególnie teraz, gdy priorytetem staje się budowa nowych, stabilnych źródeł energii i zaspokajanie rosnącego popytu na paliwa. Skutecznie odpowiadamy na te wyzwania, a nasze działania zapewnią długofalową stabilizację cen na rynku – powiedział, cytowany w materiałach prasowych spółki Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.

Fundamentem fuzji PKN Orlen z Grupą Lotos jest umowa z Saudi Aramco, która zdaniem spółki oznacza zacieśnienie relacji ze stabilnym partnerem, największym koncernem paliwowym na świecie. Dostawy ropy z Arabii Saudyjskiej, już po połączeniu z Grupą Lotos, osiągną aż 45 proc. łącznego zapotrzebowania nowej Grupy Orlen. Dla koncernu to pewne źródło stabilnej jakościowo ropy naftowej, a z punktu widzenia polskiej gospodarki oznacza dalszą dywersyfikację kierunków dostaw. Ma to szczególnie znaczenie w kontekście ograniczenia przerobu rosyjskiej ropy w rafinerii PKN Orlen w Płocku z 98 proc. w 2013 roku do mniej niż 50 proc. obecnie, a w całym systemie Orlen do ok. 30 proc.

Dywersyfikacja dostawy ropy od pewnych kontrahentów zagwarantuje nieprzerwane dostawy paliw na rynek i długofalową stabilizację cen.
W komunikacie wspomniano też o czynnikach decydujących o cenach paliw. Wyjaśniono, że zależą one od wielu rynkowych czynników, w tym cen ropy, kursu dolara i globalnych notowań gotowych produktów paliwowych, które od początku konfliktu w Ukrainie znacznie wzrosły, w związku z ograniczeniem importu paliw z Rosji. Napisano, że mimo to, ceny paliw w Polsce od tygodni pozostają niezmiennie jednymi z najniższych w Unii Europejskiej. Co więcej, są wyraźnie niższe niż w krajach regionu o podobnym stopniu zamożności, jak choćby Czechy, Słowacja, czy kraje bałtyckie.

Orlen odniósł się w komunikacie do udziału segmentu sprzedaży paliw w zyskach firmy. Napisano, że sprzedaż detaliczna w Polsce odpowiadała w pierwszym kwartale za zaledwie 10 proc. zysku firmy. W wypracowanych przez PKN Orlen zyskach największy udział mają obszary energetyki oraz petrochemii. Ponadto już ok. 50 proc. przychodów Grupy Orlen pochodzi z zagranicznych rynków.
Słowa kluczowe: PKN Orlen
Polecamy
Z kraju
Orlen kończy II kwartał z zyskiem 3,7 mld zł

Orlen kończy II kwartał z zyskiem 3,7 mld zł »

Podaj adres e-mail, aby zapisać się do codziennego newslettera.
Średnie ceny paliw w polskich rafineriach
Aktualizacja Pb 98 Pb 95 ON OPL
2022-08-06 6728,00 6062,00 6514,00 5301,00
Ceny netto [PLN/m3] w temperaturze referencyjnej 15 st. C, zawierają podatek akcyzowy i opłatę paliwową.
Średnia cena wyliczana na dzień publikacji danych.

Najnowsze wiadomości

Orlen kończy II kwartał z zyskiem 3,7 mld zł

Orlen kończy II kwartał z zyskiem 3,7 mld zł

Freeport LNG wystartuje w październiku 2022 r.

Freeport LNG wystartuje w październiku 2022 r.


Drogie LNG wyzwaniem dla firm transportowych


2022-08-04

Circle K oddaje po remoncie swoją pierwszą stację


2022-08-04

Wzrost cen paliw w Polsce był uzasadniony


2022-08-04

Zdaniem prokuratury każda kradzież paliwa przestępstwem


2022-08-04

Ulgi na paliwa i energię to ok. 50 mld zł


2022-08-03

Marża rafineryjna Grupy PKN Orlen w dół


2022-08-03

MOL wypracował wyższy zysk w drugim kwartale


2022-08-05

Arabia Saudyjska podnosi ceny ropy w Azji do rekordowego poziomu


2022-08-04

Pracownicy koncernu Shell otrzymają premię


2022-08-04

Ropa i zapasy benzyny w USA nieoczekiwanie rosną


2022-08-04

Klauzule o braku dostaw rosyjskiej ropy naftowej


2022-08-04

Sankcje w stylu szwajcarskim: zakazujemy handlu złotem, pozwalamy na handel ropą


2022-08-04

Kazachstan nie jest w stanie zastąpić Europie rosyjskiej ropy


2022-08-04

OPEC+ zwiększy wydobycie ropy o zaledwie 100 tys. baryłek dziennie we wrześniu


2022-08-04

Niemieccy politycy obawiają się strajku w rafinerii w Schwedt


2022-08-04

Rosyjski diesel nie traci na popularności w Europie


2022-08-04

G7 rozważa opcje ograniczenia rosyjskich zysków z ropy


2022-08-03

Pośrednik handlu ropą ujawnił zyski


2022-08-03

Ryzyko wstrzymania żeglugi na Renie


2022-08-03

BP ma za sobą bardzo udany kwartał


2022-08-03