IKO i Peopay rywalizują o kierowców
2014-02-03 11:39 | e-petrol.plPłatności mobilne wkraczają na stacje. Lukoil, Lotos i Shell, to pierwsze sieci, które zdecydowały się już na nową formułę bezgotówkowej realizacji płatności, z pominięciem kart kredytowych, czy debetowych. Możliwość płatności telefonem komórkowym rozwijają m.in. PKO BP (system IKO), Pekao (Peopay) oraz Biedronka (IKasa). W nowym systemie płatniczym sieci widzą sposób ograniczenia wydatków na interchange, czyli prowizję od transakcji kartami Visy i MasterCardu.
Lotos system płatności mobilnych uruchomił tuż przed świętami Bożego Narodzenia. Dziś aplikacją PeoPay klienci mogą płacić na większości stacji sieci, niezależnie od operatora komórkowego oraz banku, w którym klienci mają konto. – Każdego dnia na naszych stacjach paliw przeprowadzane są dziesiątki tysięcy płatności za pomocą kart bankowych. System płatności mobilnych jest znacznie tańszy i dzięki temu pozwala optymalizować koszty – wylicza korzyści Adam Augustyniak, kierownik działu obsługi handlu detalicznego w spółce Lotos Paliwa.
Z kolei Shell zdecydował się na konkurencyjny system IKO. Jak tłumaczy Paweł Odrzywołek, dyrektor sieci i członek zarządu Shell Polska, koncern poszukuje nowoczesnych rozwiązań. – Chodzi o to, by umożliwić naszym klientom jak najszerszy i najwygodniejszy wachlarz możliwości form płatności za produkty dostępne na stacjach – dodaje.
Nad wyborem systemu płatności, alternatywnych wobec MasterCard i Visa, zastanawiają się operatorzy, do których należy w sumie kilka tysięcy stacji. Np. w Statoilu trwają obecnie prace nad wdrożeniem płatności mobilnych w technologii NFC w całej europejskiej sieci. Jak wyjaśnia Krystyna Antoniewicz-Sas, rzecznik spółki, prowadzone są na razie testy. – Wiosną planowane jest wprowadzenie tej funkcjonalności w całej sieci stacji w Polsce razem z płatnościami bezdotykowymi – dodaje.
Statoil nie prowadzi jednak w tej sprawie rozmów ani z bankiem Pekao, ani PKO BP. Również Orlen, największa sieć w kraju, przymierza się do wprowadzenia rozwiązań alternatywnych wobec systemów kartowych. – Na bieżąco przyglądamy się pojawiającym się na rynku nowym możliwościom realizacji płatności bezgotówkowych, w tym płatnościom mobilnym, i prowadzimy pilotaże takich rozwiązań. Zależy nam na wprowadzeniu do sieci naszych stacji sprawdzonych rozwiązań opartych na najnowocześniejszych technologiach, które zapewnią naszym klientom maksymalną wygodę użytkowania i bezpieczeństwo – przekonuje Beata Karpińska z biura prasowego PKN Orlen. Jak zaznacza do tej pory pojawiało się na rynku wiele rozwiązań, ale jeszcze żadna z oferowanych technologii nie osiągnęła istotnej skali. – Dlatego decyzję dotyczącą wyboru dostawców usługi, która obejmie prawie 1300 stacji własnych, planujemy podjąć w I kwartale br. – zdradza. Na wyniki funkcjonowania takich systemów czeka także BP. – Nie mamy obecnie w planach takiej opcji płatności – potwierdza Magdalena Kandefer-Kańtoch, rzecznik koncernu w Polsce.
Koncernom paliwowym zależy na zmniejszeniu roli kart płatniczych na stacjach benzynowych, bo znaczna część przychodu tych placówek przechodzi przez systemy Visy i MasterCardu. A te każą sobie słono płacić za obsługę transakcji – w zeszłym roku było to ponad 1 proc. od każdej operacji. Szacuje się, że największych pięć koncernów paliwowych płaciło z tego tytułu 200 mln zł prowizji interchange rocznie. Od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje jednak nowa stawka interchange, w maksymalnej wysokości 0,5 proc. wartości transakcji, co stanowi ponad 70-proc. obniżkę w stosunku do średniej stawki wyjściowej z 2012 roku. Jak tłumaczą w Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego ustawa regulująca wysokość opłaty interchange postawiła Polskę w gronie nielicznych krajów na świecie, którym udało się przełamać duopol organizacji płatniczych.
Visa i MasterCard nie składają jednak broni. Liczą, że płatności kartą wciąż będą dominować na stacjach. – Klienci z całego świata spodziewają się, że w każdym sklepie będą mogli zapłacić kartą. Wielu z nich nie skorzysta z zakupów w danej sieci handlowej, jeżeli jednocześnie będzie się to wiązało z koniecznością wypłaty gotówki. Potwierdzeniem tego jest eksperyment, który został przeprowadzony w listopadzie 2013 r. w ramach badania „Polak, a nowoczesne technologie płatnicze” zrealizowanego przez Dom Badawczy Maison – mówi Aleksander Naganowski, Business Leader Business Development w polskim oddziale MasterCard Europe. Jak podkreśla z punktu widzenia stacji paliw, akceptacja każdej karty jest bardzo istotna. – Olbrzymią trudnością dla posiadaczy karty byłby bowiem stan, w którym w jednej sieci stacji obsługuje się klientów jednego banku, a w drugiej klientów innego banku. A eksperymenty z aplikacjami płatniczymi są cenne, bo uczymy się na ich przykładzie zachowania klientów – dodaje.
Aleksander Naganowski nie ma jednak wątpliwości, że znacznie łatwiej dostępnym i wygodniejszym dla użytkowników sposobem zapłaty przy kasie są i pozostaną płatności zbliżeniowe kartą lub telefonem z NFC.
Powiązane publikacje
Więcej w kategorii
Bioagra Oil chce przejąć producenta topionych tłuszczy zwierzęcych
Producent estrów i gliceryny z grupy BZK Holding czeka na decyzję UOKiK w sprawie przejęcia firmy Emer sp. z o.o.
2024-03-28 09:48 | Z kraju
Zmiany w zarządzie Orlen Synthos Green Energy
Wojciech Wrochna i Bartosz Fijałkowski zostali powołani przez Orlen na stanowiska wiceprezesów w spółce, która ma budować flotę małych elektrowni jądrowych (SMR) w Polsce.
2024-03-28 09:46 | Z kraju
Petrochemiczny odpis obniży wyniki Orlenu
Płocki koncern poinformował, że przewiduje ujęcie w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym za 2023 rok odpisów aktualizujących w łącznej wysokości 10,2 mld złotych.
2024-03-28 09:45 | Z kraju
Jest wniosek do UOKiK w sprawie przejęcia Gas Storage Poland
Sprzedaż Gas Storage Poland była warunkiem określonym w decyzji UOKiK w sprawie zgody na przejęcie PGNIG przez Orlen.
2024-03-27 09:55 | Z kraju
Polecamy
Oman centrum przeładunków rosyjskiej ropy?
Wody u wybrzeży Omanu stają się miejscem dla przeładunków rosyjskiej ropy ze statków do Indii. To odpowiedź na zaostrzenie kontroli przepływów przez Stany Zjednoczone - podał Bloomberg.
2024-03-28 / 09:39 | Ze świata
Rosja ogranicza wydobycie ropy i zobowiązuje się do przestrzegania kwot OPEC+
Rosyjskie koncerny naftowe otrzymały plan ograniczenia wydobycia w drugim kwartale tak, aby łączny poziom produkcji wyniósł 9 mln baryłek dziennie, podają źródła agencji Reutera.
2024-03-27 / 09:14 | Ze Wschodu
Węgry nie zamierzają ograniczać importu rosyjskiej ropy
Budapeszt chce w tym roku otrzymać w ramach dostaw rurociągiem ‘’Przyjaźń’’ takie same ilości rosyjskiej ropy naftowej, jak w 2023 r., oznajmił węgierski minister spraw zagranicznych Peter Szijjártó.
2024-03-26 / 09:43 | Ze świata
Pozostałe aktualności
Ostrzejsze wymogi emisyjne dla brytyjskiej branży naftowej
Jeśli nowe wymagania nie zostaną spełnione, projekty naftowo-gazowe mogą utracić licencje - podaje Bloomberg.
2024-03-28 / 09:55 | Ze świata
Rosja zwiększa import białoruskich benzyn
Ryzyko niedoboru paliw na krajowym rynku w związku z ograniczonym przerobem ropy w Rosji powoduje w ostatnich tygodniach zwiększone zakupy benzyn od białoruskiego sąsiada.
2024-03-28 / 09:54 | Ze Wschodu
Rosyjski premier mówi ''więcej''
Agencja TASS podała, że według zapowiedzi premiera Miszustina Rosja musi zwiększyć wolumen prac poszukiwawczych węglowodorów i poszerzyć możliwości wydobycia nowych złóż podziemnych zasobów mineralnych.
2024-03-28 / 09:54 | Ze Wschodu
Vitol zwiększył sprzedaż LNG w 2023
Trader zajmujący się handlem energią zwiększył wolumeny dostaw skroplonego gazu ziemnego ze względu na rosnący popyt w Europie - donosi portal Enkorr.
2024-03-28 / 09:36 | Ze świata