Rynek paliw w Polsce

Kary URE mniej dotkliwe

e-petrol.pl
2015-04-29 / 09:54
Kary URE mniej dotkliwe

Wysokość kar nałożonych w 2014 r. przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na przedsiębiorców zajmujących obrotem paliwami ciekłym była o ponad połowę niższa niż przed rokiem. Wyraźnie spadła też liczba ukaranych za naruszenie warunków koncesji podmiotów – w 2013 r. było ich 97, a rok później już tylko 39.


Łącznie na przedsiębiorców z sektora paliwowego Prezes URE nałożył w 2014 r. kary na kwotę 1 358 371 zł. Rok wcześniej  ta kwota wyniosła 2 780 819 zł. Najwyższa spośród nałożonych kar związanych z działalnością koncesjonowaną  zakresie paliw i biopaliw ciekłych w 2014 r. wyniosła 348 tys. zł.

- Podobnie jak w latach ubiegłych, najczęstszym przypadkiem naruszania warunków koncesji było wprowadzanie do obrotu paliw ciekłych, których parametry jakościowe nie odpowiadały obowiązującym normom jakościowym, co zostało ujawnione w trakcie kontroli przeprowadzanych, w większości przypadków, przez Inspekcję Handlową – informuje Agnieszka Głośniewska, rzecznik prasowy URE.

Urząd nie prowadzi bieżącej kontroli w zakresie przestrzegania warunków prowadzenia działalności określonych w koncesji na obrót paliwami ciekłymi, przedsiębiorca musi się z nią jednak liczyć w  trakcie procesu zmiany lub rozszerzenia koncesji. W ubiegłym roku dokonano 656 zmian obowiązujących koncesji. Ponadto URE stawia na współpracę z innymi instytucjami i organizacjami.

- W procesie monitorowania rynku URE współpracuje z instytucjami i organizacjami związanymi z rynkiem paliw, w tym w szczególności z Polską Organizacją Przemysłu i Handlu Naftowego oraz Polską Izbą Paliw Płynnych oraz innymi organami administracji – wyjaśnia Agnieszka Głośniewska.  - Współpraca ta przebiega dwutorowo: z jednej strony od instytucji państwowych i służb wpływają do URE zarówno pytania dotyczące funkcjonowania rynku paliw ciekłych, jak i prośby o informacje o poszczególnych przedsiębiorcach posiadających koncesję; z drugiej natomiast strony, organy administracji i służby nadsyłają informacje o ujawnionych w trakcie wykonywania czynności nieprawidłowościach w działalności przedsiębiorców posiadających koncesje – dodaje.

Czy w takim razie podmioty kupujące paliwo mogą czuć się bezpieczne i nie muszą obwiać się kar za nierzetelnych kontrahentów? Według rzeczniczki URE ewentualne naruszenie warunków koncesji przez podmiot sprzedający paliwo, który np. prowadzi obrót paliwami korzystając z floty kilku pojazdów w sytuacji kiedy pozwolenie, że będzie wykonywać działalność przy wykorzystaniu cysterny o określonym numerze identyfikacyjnym, nie grozi karami ze strony URE dla kupującego.

Nabywcy muszą się jednak liczyć z innymi możliwymi negatywnymi konsekwencjami. Zdaniem Iwony Dudwał-Jakubiszyn z kancelarii prawnej CWW przedsiębiorca, który współpracuje z nierzetelnym koncesjonariuszem może być narażony na nieprzyjemności.  - Może się bowiem okazać, że paliwo zakupione z cysterny nieobjętej koncesją, nie będzie spełniać wymogów jakościowych, wówczas to na nabywcę przechodzi odpowiedzialność za wprowadzanie do obrotu paliwa o złej jakości – ostrzega Iwona Dudwał-Jakubiszyn.
Słowa kluczowe: CWW, kary, koncesje, URE
Polecamy
Z kraju
Polska importuje ropę gatunku Murban

Polska importuje ropę gatunku Murban »

Podaj adres e-mail, aby zapisać się do codziennego newslettera.
Średnie ceny paliw w polskich rafineriach
Aktualizacja Pb 98 Pb 95 ON OPL
2022-08-13 6683,00 5992,00 6517,00 5368,00
Ceny netto [PLN/m3] w temperaturze referencyjnej 15 st. C, zawierają podatek akcyzowy i opłatę paliwową.
Średnia cena wyliczana na dzień publikacji danych.

Najnowsze wiadomości

Polska importuje ropę gatunku Murban

Polska importuje ropę gatunku Murban

Prezydent Nigerii odmawia zgody na sprzedaż aktywów Exxon Mobil

Prezydent Nigerii odmawia zgody na sprzedaż aktywów Exxon Mobil


Akcje Lotosu zostaną wykluczone z giełdowego obrotu


2022-08-11

Ekopol zwiększył przychody w II kwartale


2022-08-11

Exxon przyspiesza w obszarze handlu


2022-08-12

W ostatnich latach Unipetrol zmniejszył swoją zależność od rosyjskiej ropy poniżej 50 proc.


2022-08-12

MAE szacuje wyższy popyt na ropę, a OPEC niższy


2022-08-12

Stawki frachtu tankowców z USA do Europy najwyższe od 2 lat


2022-08-11

MOL przelał opłatę za tranzyt ropy "Przyjaźnią”


2022-08-11

Kazachstan wznawia wydobycie ropy na niedawno zamkniętym złożu Kashagan


2022-08-11

Departament Energii USA podniósł prognozę cen ropy Brent


2022-08-11

OPEC+ ma największy wzrost produkcji od pięciu miesięcy


2022-08-11

Węgry, Słowacja i Czechy bez ropy z Rosji


2022-08-10

Chiny obniżą ceny detaliczne benzyny i oleju napędowego


2022-08-10

ADAC - benzyna o wiele za droga


2022-08-10

Indie potroją import rosyjskich produktów naftowych


2022-08-10

Glencore zanieczyszczał statki w Singapurze chlorkami


2022-08-10

Czy Europa Południowa potajemnie kupuje rosyjską ropę?


2022-08-10

Kazachstan będzie musiał szukać alternatywnych tras do eksportu ropy


2022-08-10

Amerykańska ropa dotarła do Rostocku


2022-08-10

Morze Północne potrzebuje inwestycji w nowe projekty naftowe i gazowe


2022-08-10