Rynek paliw w Polsce

Pakiet paliwowy receptą na szarą strefę?

e-petrol.pl
2016-08-01 / 09:50
Pakiet paliwowy receptą na szarą strefę?

Dzisiaj wchodzi w życie nowelizacja przepisów, która ma ograniczyć nadużycia podatkowe na rynku paliw. O to czy tzw. pakiet paliwowy rozwiąże problem szarej strefy redakcja portalu e-petrol.pl zapytała przedstawicieli branży.

Zdaniem Zbigniewa Łapińskiego, członka zarządu Anwim S.A., operatora sieci stacji paliw Moya, aby nowe przepisy były skuteczne potrzebna jest ich bieżąca egzekucja.

- Pakiet paliwowy jest kolejną próbą wprowadzenia skutecznych zmian w przepisach mających na celu ograniczenie szarej strefy w handlu paliwami. W poprzednich latach podobne nadzieje wiązaliśmy z wprowadzeniem instytucji solidarnej odpowiedzialności, kaucji gwarancyjnych czy też wprowadzeniem koncesji na obrót paliwami z zagranicą. Każde z tych rozwiązań w momencie ich wprowadzania wydawało się słuszne i napawało nadzieją na rozwiązanie problemu szarej strefy. Dzisiaj jesteśmy przed kolejną modyfikacją prawa i po raz kolejny mamy nadzieję na pozytywne zmiany na rynku paliw. Jednak w mojej ocenie skuteczność walki z szarą strefą uzależniona jest zarówno od jakości stanowionego praw,  jak i od jego bieżącej egzekucji – zwraca uwagę Łapiński.

- Aktualnie, codziennie kilkaset autocystern z paliwem wjeżdża do Polski przez kilka przejść granicznych. Według mojej oceny tylko zewidencjonowanie tego ruchu już w momencie przekraczania granicy tzn. określenie kto, dla kogo i gdzie transportuje paliwo, jednoznaczne zidentyfikowanie i wskazanie płatników poszczególnych podatków oraz natychmiastowe sprawdzenie ich zapłaty może skutecznie uszczelnić system podatkowy w obrocie paliwami. Dlatego też uważam, że „pakiet paliwowy” jeżeli nie zostanie połączony ze wzmożoną i ciągłą kontrolą podmiotów zaangażowanych w dostawy, transport oraz odbiór paliwa transportowanego autocysternami zza granic Polski, bieżącym sprawdzaniem agencji celnych które dokonują odprawy paliwa oraz składów podatkowych  niekoniecznie przyniesie oczekiwany efekt – dodaje.

Z ostrożnym optymizmem do zmiany przepisów podchodzą krajowe koncerny.

- PKN ORLEN popiera wszelkie zmiany prawa, które zmierzają do zapewnienia najwyższych standardów i transparentności na rynku paliw ciekłych w Polsce. Ostateczna ocena przyjętych rozwiązań będzie możliwa po wejściu w życie przepisów i okresów przejściowych. W zakresie ograniczenia szarej strefy w obrocie paliwami kluczowa będzie skuteczna egzekucja obowiązujących przepisów przez właściwe organy i instytucje – poinformowało nas biuro prasowe płockiego koncernu.

Grupa Lotos pozytywnie ocenie poprawki do pakietu paliwowego i wskazuje, że zmiany były oczekiwane przez branżę i zostały wcześniej uzgodnione pomiędzy reprezentującą ją Polską Organizacją Przemysłu i Handlu Naftowego a Ministerstwem Finansów. 

- Ministerstwo wysłuchało postulatów branży i wprowadziło szereg zmian, z których trzy najważniejsze to: konieczność zapłaty VAT w przeciągu 5 dni od wejścia na terminal (w ustawie było od wyjścia z terminala); ustalenie ryczałtowej podstawy opodatkowania opartej na cenach SPOT PKN Orlen i LOTOS (w ustawie nie było to doprecyzowane); rozciągnięcie konieczności zapłaty VAT na importerów ściągających produkt na zużycie własne (w ustawie była luka w tym obszarze) – wskazało biuro komunikacji Grupy Lotos.

Polecamy
Z kraju
Tańsze paliwo na wakacje od Orlenu

Tańsze paliwo na wakacje od Orlenu »

Podaj adres e-mail, aby zapisać się do codziennego newslettera.
Średnie ceny paliw w polskich rafineriach
Aktualizacja Pb 98 Pb 95 ON OPL
2022-06-24 7926,80 7153,80 7288,40 6203,20
Ceny netto [PLN/m3] w temperaturze referencyjnej 15 st. C, zawierają podatek akcyzowy i opłatę paliwową.
Średnia cena wyliczana na dzień publikacji danych.

Najnowsze wiadomości

Tańsze paliwo na wakacje od Orlenu

Tańsze paliwo na wakacje od Orlenu

e-petrol.pl: wakacyjne wyjazdy najdroższe w historii

e-petrol.pl: wakacyjne wyjazdy najdroższe w historii


Powstanie pierwszy port instalacyjny dla morskich farm wiatrowych


2022-06-24

Nowa stacja paliw w Wielkopolsce


2022-06-24

Polsko-niemieckie porozumienie w sektorze rafineryjno-naftowym


2022-06-24

Za niespełna miesiąc akcjonariusze PKN Orlen zdecydują o połączeniu z Grupą Lotos


2022-06-24

PGNiG nie wypłaci dywidendy za 2021 r.


2022-06-23

Niebezpieczne zdarzenie na stacji paliw w Wałbrzychu


2022-06-23

Produkcja Grupy Lotos spadła w maju


2022-06-22

Oskarżeni w sprawie fikcyjnego obrotu olejem rzepakowym


2022-06-22

Wodór przyniesie oszczędności


2022-06-22

PERN zwiększa pojemności baz paliw


2022-06-22

Produkcja koksu i paliw podbiła ceny producentów


2022-06-21

Amerykański producent ropy przyspiesza plan budowy czwartej platformy łupkowej


2022-06-24

Amerykańskie rafinerie kontra urzędnicy Bidena


2022-06-24

UE czeka na drugą dostawę wenezuelskiej ropy


2022-06-24

OPEC+ utrzyma plan wzrostu podaży ropy


2022-06-24

Czy Niemcy ocalą auta spalinowe?


2022-06-23

Rumunia zaimportuje ropę i gaz ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich


2022-06-23

USA chcą ograniczyć cenę rosyjskiej ropy do 50 USD za baryłkę


2022-06-23

Kongres USA zawiesi federalny podatek na paliwa?


2022-06-23

Hiszpania uwalnia zapasy ropy z państwowych rezerw


2022-06-23

Dziś USA zawieszą podatek od paliw?


2022-06-22

Linie lotnicze apelują do nafciarzy o przyspieszeni produkcji paliw alternatywnych


2022-06-22

Prezes ExxonMobil o oczekiwaniach dla rynku ropy


2022-06-22