Rynek paliw na świecie

Wpływ sankcji naftowych na Europę

e-petrol.pl
2022-05-05 / 09:53
Wpływ sankcji naftowych na Europę

Unia Europejska zaproponowała stopniowe embargo na rosyjską ropę, zaostrzając sankcje wobec Moskwy za inwazję na Ukrainę. Dla wielu europejskich krajów brak rosyjskiej ropy i paliw to poważny logistyczny problem.

Europejczycy będą tankować drożej, bowiem kraje Starego Kontynentu importują z Rosji nie tylko ropę naftową, ale także produkty rafinacji ropy naftowej, takie jak olej napędowy. Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej Unia Europejska importowała przed wojną na Ukrainie 2,2 mln baryłek dziennie ropy naftowej i 1,2 mln baryłek produktów rafinowanych. Brukselski Instytut Bruegla wyliczył natomiast, że zeszłym roku Rosja dostarczała do UE ok. 3 mln baryłek dziennie ropy naftowej (z ponad 9 mln baryłek dziennie łącznie sprowadzanych do Europy) i ok. 1 mln baryłek w produktach naftowych (kilkanaście procent unijnego importu takich paliw).

W Niemczech 74 proc. importu oleju napędowego przed wojną pochodziło z Rosji, wynika z danych firmy doradczej FGE Energy. W tym kontekście import oleju napędowego z krajów położonych dalej niż Rosja oznaczać będzie wzrost kosztów transportu, a tym samym wyższe ceny na stacjach benzynowych.

Według MAE rosyjska ropa stanowi jedną piątą ropy rafinowanej w Europie. Niektóre rafinerie produkujące paliwo od benzyny po paliwo do silników odrzutowych, takie jak niemiecka PCK Schwedt i Leuna, a także rafinerie w Czechach, na Węgrzech, Słowacji i w Polsce, zasilane są rosyjską ropą przez rurociąg „Przyjaźń”. W ostatnich latach tą drogą dostarczano 1,5 mln baryłek dziennie, podczas gdy w ostatnich miesiącach, w tym w lutym, spadły do około 0,8 mln baryłek dziennie.

Jeśli chodzi o Polskę to istnieje możliwość przestawienia się na dostawy drogą morską z takich miejsc jak Arabia Saudyjska czy Norwegia przez gdański port na Morzu Bałtyckim.

PCK Schwedt, która zaopatruje samochody i lotniska w Berlinie i regionie, oraz Leuna w regionie Lipska, mogłyby pozyskać trochę ropy z niemieckiego portu bałtyckiego w Rostocku, który jest znacznie mniejszym hubem naftowym niż Gdańsk - ale wystarczającym dla potrzeb pracy rafinerii z pełną wydajnością. Dodatkowo niemieckie rafinerie mogłyby pozyskać ropę z portu w Gdańsku.

Zmiana tych tras dostaw najprawdopodobniej będzie oznaczać wyższe ceny surowców dla dwóch największych rafinerii w Niemczech, co przełoży się na wyższe ceny dla konsumentów końcowych.

Faktem jest, że dla wszystkich rafinerii w krajach śródlądowych dostawy surowca z alternatywnych kierunków będzie gigantycznym wyzwaniem. Prawdopodobnie wiązać się to będzie z droższym i mniej wydajnym transportem ciężarówkami, kolejami, rzekami lub przyszłą rozbudową innych rurociągów, takich jak TAL z Morza Śródziemnego przez Austrię do Niemiec.

Kraje takie jak Słowacja, Bułgaria i Czechy domagają się zwolnienia od zbliżającego się unijnego embarga na rosyjską ropę, aby w tym czasie zorganizować alternatywne drogi dostaw, podczas gdy Węgry nie popierają tych planów w obawie o swoje bezpieczeństwo energetyczne.

Kraje UE mają czas do końca roku na przygotowanie się na zmiany kierunków dostaw i prawdopodobnie wypełnią magazyny w obszarach w pobliżu rafinerii, które mogą mieć problemy. Europa musi się jednak także liczyć ze scenariuszem, że Rosja może szybciej odciąć dostawy surowców.
Polecamy
Ze świata
Ropa na giełdzie w Londynie w cenie poniżej 100 USD za baryłkę

Ropa na giełdzie w Londynie w cenie poniżej 100 USD za baryłkę »

Podaj adres e-mail, aby zapisać się do codziennego newslettera.
Średnie ceny detaliczne paliw w Polsce
Aktualizacja Pb 98 Pb 95 ON LPG
2022-07-06 8,33 7,74 7,74 3,45
Średnie ogólnopolskie ceny detaliczne w [PLN/l]. Aktualizacja najpóźniej w każdą środę do godz. 14:00. Ceny aktualne na dzień przeprowadzonego notowania.

Najnowsze wiadomości

Exxon dostarczył paliwo SAF na Singapur-Changi

Exxon dostarczył paliwo SAF na Singapur-Changi

USA zaostrzają sankcje wobec Iranu

USA zaostrzają sankcje wobec Iranu