Według agencji Bloomberg między 26 a 27 maja supertankowiec Lauren II pobierał ropę z tankowca Aframax Zhen I na środku oceanu, około 300 mil na zachód od Madery. To pierwszy taki transfer, a Lauren II dryfuje obecnie po Atlantyku w oczekiwaniu na kolejny transfer ładunku. Schemat przeładunku między statkami pozwala ukryć pochodzenie ropy i uniknąć sankcji.
Matt Smith, główny analityk ds. ropy w Kpler powiedział, że normalne szlaki handlowe dla rosyjskiej ropy i produktów ropopochodnych zaczynają się zamykać. Specjaliści z branży spodziewają się wzrostu wykorzystania szarej strefy, choć naraża to kupujących na ryzyko sankcji.
The Wall Street Journal poinformował, że rosyjskie produkty naftowe wciąż trafiają na rynek amerykański, ponieważ handlowcy mieszają je i przetwarzają gdzie indziej.
Jeśli Indie biorą rosyjską ropę i mieszają ją z innymi rodzajami ropy, a następnie przetwarzają ją na benzynę lub olej napędowy, nie ma możliwości oddzielenia tego, co jest produkowane od rosyjskiej ropy, a co nie, zauważa Matt Smith. Na tej podstawie wszelkie czyste produkty rafinowane w Indiach i wysyłane do USA mogą pochodzić z rosyjskiej ropy, po prostu nie można tego udowodnić.