Stacja tankowania w Krakowie, będzie wykorzystywać wodór pochodzący z biorafinerii Grupy Orlen w Trzebini. Paliwo będzie zasilać ogniwa wodorowe zeroemisyjnego autobusu testowanego w krakowskiej komunikacji miejskiej. Dostawy będą realizowane za pomocą bateriowozu, czyli kontenera ze zbiornikami, w którym jest zmagazynowane 400 kg wodoru. Taka ilość paliwa pozwoli 11 razy zatankować do pełna testowany autobus - podał PKN Orlen w komunikacie.
Inwestycja jest realizowana w ramach strategii wodorowej Grupy Orlen. Na realizację projektów z tego obszaru płocki koncern planuje do 2030 roku przeznaczyć 7,4 mld złotych.
- Konsekwentnie realizujemy zadania, które zapewnią Polakom bezpieczeństwo energetyczne, a koncernowi stabilny, długofalowy rozwój i silną pozycję w Europie. Wzmacniamy kompetencje w obszarze paliw alternatywnych, w tym wodoru, który będzie odgrywał coraz większą rolę w rozwoju motoryzacji i jest uważany za jeden z kluczowych elementów transformacji energetycznej. Planowane inwestycje wodorowe w horyzoncie strategii do 2030 roku uplasują nas jako lidera i partnera pierwszego wyboru w budowaniu gospodarki wodorowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Szczególnie duży potencjał dla tego paliwa widzimy w transporcie publicznym. Pierwszą mobilną stację uruchomiliśmy w Krakowie, a nasze plany zakładają budowę kolejnych nie tylko w Polsce, ale także za granicą – powiedział cytowany w komunikacie Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN Orlen.