Rynek paliw w Polsce

Bary i kawiarnie, czyli gastronomia przy drogach

e-petrol.pl
2010-10-22 / 07:29
Bary i kawiarnie, czyli gastronomia przy drogach

W jaki sposób przyciągnąć i utrzymać klienta baru? Jak można wpłynąć na to, by nasz lokal był zauważony i chętnie odwiedzany przez kierowców? Co zrobić, by zwiększyć zyski baru działającego przy stacji paliw? Na te zagadnienia znajdą Państwo odpowiedź w najnowszym tekście e-petrol.pl.

Od kilku lat na polskim rynku widoczny jest znaczny wzrost liczby lokali gastronomicznych, które działają przy drogach szybkiego ruchu, także przy stacjach paliw. Opinią na temat sprawnej działalności lokalu, restauracji , baru podzielili się z e-petrol.pl właściciele i osoby prowadzące tego typu placówki.

Co najważniejsze?

Wbrew powszechnej opinii to (niestety...) nie zawsze samo smaczne jedzenie jest tym czynnikiem, który skłania kierowcę do skorzystania z przydrożnej knajpki. Czynnikiem, który powoduje, że kierowca zawita do naszego lokalu jest przede wszystkim... parking.

Musi być duży, jasno oświetlony, najlepiej monitorowany, a przynajmniej strzeżony. Jest to niezwykle istotne dla zmęczonego podróżnego, który wie, że może zjeść posiłek w spokoju i nie bać się o cały przewożony przez siebie bagaż czy ładunek.

Kolejnym ważnym czynnikiem jest ładny, zadbany wygląd budynku. Kierowcę często do zatrzymania się na w przystacyjnej restauracji skłania wygląd zewnętrzny budynku, jego wystrój i otoczenie.

Ogromne znaczenie ma także klimat panujący wewnątrz pomieszczenia: przyjazna atmosfera, kuszący zapach, odpowiednia oprawa muzyczna, niepowtarzalny smak i wygląd potraw. Zadowolony kierowca będzie polecał nasz lokal swoim najbliższym i znajomym, w ten sposób możemy poszerzać grono naszych stałych, lojalnych klientów. Ważne jest, by pamiętać również o tym, że w tej branży konkurencja jest duża i nie ma miejsca na błędy, niezadowolony gość powiadomi o swoim rozczarowaniu 80 proc. swojego otoczenia, zadowolony jedynie 20 proc.

Personel

Bary kawiarnie gastronomia

Właściciele barów nie doceniają siły personelu w sprzedaży usług i kładą słaby nacisk na ich profesjonalizm. Mając własny lokal musimy mieć świadomość, iż to obsługa, personel, kelnerzy sprzedają nasze usługi i odgrywają znacząca rolę w osiągnięciu sukcesu. Tu największe znaczenie odgrywa profesjonalizm, serdeczność, wyrozumiałość i znajomość swojego fachu. Również zachowanie właścicieli ma niebanalny wpływ na powodzenie lokalu i samopoczucie jego gości. Działania personelu w dziedzinie promocji przyczyniają się do kształtowania pozytywnego wizerunku lokalu na rynku.

Jakość i cena

Lokal musi być zadbany. Jeśli pożywienie podane jest niezwykle wykwintnie i elegancko, ale wokół panuje nieporządek, to wpłynie to na reakcję klienta.

Cena nie może przestraszyć konsumenta. Lokal znajdujący przy drodze szybkiego ruchu nie powinien być miejscem zbyt ekskluzywnym. Konsument powinnien czuć się w nim swobodnie - klient oczekuje usługi o wysokim standardzie, a jednocześnie niedrogiej.

Możemy wyróżnić dwa rodzaje obiektów znajdujących się przy stacjach paliw:

- kawiarnie, gdzie podawane są szybkie, ciepłe pokarmy. Najczęściej są to kawiarnie koncernowe. BP rozwija na swoich stacjach kawiarnie pod szyldem Wild Bean Cafe, Orlen wychodzi z ofertą Stop Cafe. Rynek kawiarń w Polsce nie jest nasycony i stale ich przybywa. Obie sieci to poważna konkurencja na tym rynku. W obu cena np. espresso nie przekracza 4 zł (to o 1 zł mniej niż w barach kawowych Tchibo i o 1,5 zł mniej niż w Coffeeheaven);

- przydrożne restauracje, knajpki, które podają pełnowartościowe posiłki. Panująca tam atmosfera powinna być bardzo domowa i ciepła.

Konsument
Bary kawiarnie gastronomia

Klientem obu typów lokali zlokalizowanych przy stacjach jest kierowca, który chce zaspokoić głód, odpocząć, chwilę się odprężyć, po czym rusza w dalszą drogę. Obiekt zatem traktowany jest jak przystań, służąca do zebrania sił przed dalszą podróżą.

W przypadku klientów kawiarni wolą być oni anonimowi, chcą chwilkę odpocząć, „wrzucić coś na ząb", po czym ruszają w dalszą drogę. Natomiast klientem przydrożnych barów jest troszkę inny typ kierowcy, taki który chce być traktowany indywidualnie, chce poczuć się wyróżniony i dostrzeżony. Tego rodzaju klientom należy poświęcić uwagę i odpowiednio ich obsłużyć. Należy się na nich skupić, by mieli oni przekonanie, że są dla nas ważnymi gośćmi.

Dlatego, by zaskarbić sobie sympatię niektórych konsumentów, warto otworzyć się na nich, poprzez powitanie ich w naszym lokalu, zapytanie skąd przybyli, jak do nas trafili, czy smakują im serwowane przez naszego szefa kuchni dania, zaproponowanie napoju czy ciasteczka na deser, zaproszenie do odwiedzin ponownie.

Lokal powinien „wabić" kierowcę i zachęcać swoją atrakcyjnością do ponownego jego odwiedzenia. Nie ma bowiem lepszego wyznacznika sukcesu restauracji, jak właśnie powracający do niego goście!

Jedzenie jest najważniejsze?

Na klimat restauracji, zwłaszcza w Polsce, wpływa także dobra kuchnia. Bez niej restauracja nie istnieje. Jadłospis musi być bogaty i urozmaicony. Nieodmiennie i cały czas dużym powodzeniem cieszy się golonka, kotlet schabowy, pierogi ruskie, fasolka po bretońsku , ryby oraz dziczyzna, które wymagają pewnego kunsztu od szefa kuchni. Dużym zainteresowaniem cieszą się także tzw. szybkie dania, jak: pizza, hamburger, hot-dog czy zapiekanka.

I najważniejsze - w knajpce nigdy nie może zabraknąć dobrej, aromatycznej kawy, która pobudza organizm do dalszej jazdy.

Rodzaje promocji

Bary kawiarnie gastronomia

Polscy restauratorzy coraz częściej organizują akcje promocyjne swoich usług. Zazwyczaj ma to miejsce tylko na początku funkcjonowania lokalu przy stacji paliw. To pozytywne zjawisko, bowiem stosowana w tym momencie reklama może wzbudzić w potencjalnych klientach potrzebę skorzystania z nowych usług gastronomicznych.

Do najczęściej stosowanych akcji, dodać należy bardzo skutecznych, należą np. promocje w postaci talonów dla kierowców samochodów ciężarowych. Otrzymuje się je za zakup odpowiedniej ilości paliwa, a zamienić można na danie dnia (zupa + II danie) w cenie 10 zł lub za darmo. Są też opcje "dla kierowców zamawiających posiłek darmowa cola", "kawa po godzinie 22 za 1zł", "dla pilotów wycieczek obiad za 1zł". Dobrym sposobem jest posiadanie w ofercie dań serwowanych z domowej kuchni. Celem tych akcji promocyjnych jest zachęcenie klienta i skuszenie go na posiłek bądź łyk gorącej kawy.

Do środków promocyjnych zaliczyć możemy także np. karty stałego klienta, karty rabatowe, upominki dla dzieci czy wręcz tak prozaiczne dodatki jak cukiereczki wraz z rachunkiem. Ważne jest aby zastosować takie działania, które uświadomią naszemu klientowi i jego gościom, iż byli bardzo mile u nas widziani i z przyjemnością zostaną przyjęci ponownie.

Modną formą promocji lokalu stało się wykorzystywanie szefów kuchni, którzy swoją osobowością i serwowaną kuchnią stają się najlepszą wizytówką lokalu. Ich znajomość sztuki kulinarnej zachęca coraz to nowych gości do odwiedzenia knajpki.

Usługi gastronomiczne nie potrzebują prowadzenia szerokiego wachlarza działań reklamowych. Mogą ograniczać się do odpowiedniego wyeksponowania nazwy lokalu, ustawienia tablic ułatwiających dojazd do lokalu, zamieszczenia ogłoszenia w książkach telefonicznych, Panoramie firm, czy informatorach miejskich i turystycznych.

Dobry bar przy drodze

Bary kawiarnie gastronomia

Decydując się na uruchomienie punktu gastronomicznego w lokalu przy drodze, musimy zwrócić uwagę na panujący ruch, wygodny dostęp do parkingu dla samochodów oraz czy w pobliżu nie ma podobnego punktu. Żeby odnieść sukces w tego rodzaju działalności, która z reguły ma charakter lokalny, musimy nasz bar zareklamować na zewnątrz. Ceny reklam zewnętrznych nie są wygórowane (za 1 m2. reklamy ustawionej przy drodze krajowej płaci się ok. 1,5-2 zł dziennie). Mogą to być billboardy, neony, szyldy z logo firmy przy drodze, a także specjalne stojaki umieszczone przed lokalem.

Dobrze prowadzony lokal, przy drodze o natężonym ruchu samochodów, może osiągać wysoki obrót i tworzyć całkiem pokaźny dochód.
Polecamy
Z kraju
Polska importuje ropę gatunku Murban

Polska importuje ropę gatunku Murban »

Podaj adres e-mail, aby zapisać się do codziennego newslettera.
Średnie ceny paliw w polskich rafineriach
Aktualizacja Pb 98 Pb 95 ON OPL
2022-08-13 6683,00 5992,00 6517,00 5368,00
Ceny netto [PLN/m3] w temperaturze referencyjnej 15 st. C, zawierają podatek akcyzowy i opłatę paliwową.
Średnia cena wyliczana na dzień publikacji danych.

Najnowsze wiadomości

Polska importuje ropę gatunku Murban

Polska importuje ropę gatunku Murban

Prezydent Nigerii odmawia zgody na sprzedaż aktywów Exxon Mobil

Prezydent Nigerii odmawia zgody na sprzedaż aktywów Exxon Mobil


Akcje Lotosu zostaną wykluczone z giełdowego obrotu


2022-08-11

Ekopol zwiększył przychody w II kwartale


2022-08-11

Exxon przyspiesza w obszarze handlu


2022-08-12

W ostatnich latach Unipetrol zmniejszył swoją zależność od rosyjskiej ropy poniżej 50 proc.


2022-08-12

MAE szacuje wyższy popyt na ropę, a OPEC niższy


2022-08-12

Stawki frachtu tankowców z USA do Europy najwyższe od 2 lat


2022-08-11

MOL przelał opłatę za tranzyt ropy "Przyjaźnią”


2022-08-11

Kazachstan wznawia wydobycie ropy na niedawno zamkniętym złożu Kashagan


2022-08-11

Departament Energii USA podniósł prognozę cen ropy Brent


2022-08-11

OPEC+ ma największy wzrost produkcji od pięciu miesięcy


2022-08-11

Węgry, Słowacja i Czechy bez ropy z Rosji


2022-08-10

Chiny obniżą ceny detaliczne benzyny i oleju napędowego


2022-08-10

ADAC - benzyna o wiele za droga


2022-08-10

Indie potroją import rosyjskich produktów naftowych


2022-08-10

Glencore zanieczyszczał statki w Singapurze chlorkami


2022-08-10

Czy Europa Południowa potajemnie kupuje rosyjską ropę?


2022-08-10

Kazachstan będzie musiał szukać alternatywnych tras do eksportu ropy


2022-08-10

Amerykańska ropa dotarła do Rostocku


2022-08-10

Morze Północne potrzebuje inwestycji w nowe projekty naftowe i gazowe


2022-08-10